شاکله فکری و رفتار اقتصادی

رفتارهای اقتصادی مردم ناشی از ذهنیت‌ها و عقاید اقتصادی است که دارند. اگر بخواهیم در زمینۀ فکر اقتصادی، مردم را مقاوم کنیم باید جهان‌بینی اقتصاد اسلامی را برای مردم بیان کنیم. یادداشت پیش‌رو، بخشی از سخنرانی دکتر پیغامی است که به وظیفۀ روحانیت در جنگ اقتصادی، در عرصۀ فکر می‌پردازد.

 

متن پیش رو بخشی از جزوۀ « نیازهای روحانیت در جنگ اقتصادی » که درس‌گفتارى از آقای « دکتر عادل پیغامی » در باب وظیفه روحانیت در جنگ اقتصادی است؛ این درس‌گفتار حاصل جلسه‌ایست که در زمستان  ۱۳۹۲ برگزار شده است و به همت  موسسه علمی فرهنگی سدید، پس از پیاده سازى و ویرایش در اختیار علاقه‌مندان قرار مى گیرد.

 

اگر مي­‌خواهيم ضربات اقتصادی دشمن را دفع كنيم، باید مردم را مقاوم كنيم. با تكيه بر مردم، اقتصاد مقاومتي داشته باشيم؛ يعني اقتصاد مقاومتي مردمي. اول بايد مردم محكم باشند، نه اين­كه مردم اقتصاددان شوند. محكم ­بودن مردم به اين است كه حوزۀ شناخت، حوزۀ گرايش و حوزۀ رفتارهايشان آن­‌گونه كه انقلاب اسلامي ايران، اقتصاد اسلامی و وحي خدا و پيغمبر مي‌­خواهد، بسته شود.

خداوند مي­‌فرمايد: (قُلْ كُلٌّ يعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ). حرف ما روی «شاكله» است. مردم رفتارهايي مي­‌كنند، مثلاً با يك ذهنيت خودساخته‌­ای كه در مورد پودر­ رختشويي، روغن نباتي، قند و... دارند، به بازار می­‌ریزند و اجناس کمیاب می‌­شوند. باید دید شاكله‌­ای كه باعث اين رفتار شده، چه بوده­ ­است؟

شاكله ­ساختن، وظيفۀ روحانیت است. باید ببينيم شاكله­‌ها داراي چه ابعادی هستند. بخشي از شاكله­‌ها، هستي‌­شناختي است كه در ادبيات و معارف اسلامي، به عقايد تعبير مي­‌شود. ما دنيا را چ­طور مي‌­بينیم؟ مثلاً رزقم را خودم در مي‌­آورم؟ ناهار امروز را خودم درآوردم يا خدا مي‌­دهد؟ اگر فکر من این باشد که بايد تلاش و فعاليت كنم، ولي در پايان، خدا رازق است، اين­قدر هول نمي­زنم و اين­قدر دچار آشوب فكري نمي­‌شوم که شش ماه بعد قرار است چه شود.

در میان اقشار مردم، بايد عقايد اقتصادي آنان را درست كنيم و جهان‌­بيني اقتصادي-اسلامي بدهيم. باید مردم رازقيت را بفهمند و باید مكانيسم­‌های عالم غيب يا شهادت را در حوزۀ اقتصاد درك كنند. مردم باید بفهمند که يك رابطۀ منطقی وجود دارد و يك لقمۀ حرام، چه مشكلاتي مي­‌تواند ايجاد كند؛ به حدی که سر پسر پيغمبر را از تن جدا کند. يك لقمۀ حرام خيلي كارها مي‌­تواند بكند.

حتی اگر نگاه مردم مادی است، قرآن خيلي جاها با الفاظ محسوس صحبت مي‌­كند. به تعبير علامه طباطبايي (ره) ما محسوس­‌انديش هستيم، قرآن مي‌گويد مگر لذت نمي­‌خواهي؟ لذت واقعي، حقيقي، اصلي و دائمي در بهشت است. آن­چه در دنیاست لذت نيست، اولش لذت است، ولی بعدش نقمت است. اين را جز در حد ضرورت دنبال نكن. اين را بايد خوب به مردم فهماند.

حوزۀ رسانه‌­ای كشور، روحانیت وحوزۀ آموزش و پرورش كشور، عقايد اقتصادی خوبی به مردم نداده ‌است. جهان­بيني ناقصی به مردم ارائه کرده ‌است. توحيد را گفته­‌اند؛ در كلاس­‌ها به بچه­‌ها گفته‌­اند که چرا خدا يكي است؟ او هم برهان نظم را حفظ كرده است، ولي با برهان نظم، سبك زندگي شكل نمي­‌گيرد؛ برهان نظم، سبك زندگي نمي­‌سازد. باید ذهنیت اقتصادی از دیدگاه اسلام به مردم داده شود.

___________________________

تلفن: 021-66485850      ایمیل: info@sadidisu.ir
logo-samandehi

ارسال پيام و شکایات

تماس با ما
  1. نام(*)
    لطفا نام خود را وارد کنید
  2. پست الکترونیک(*)
    لطفا پست الکترونیک خود را وارد کنید
  3. موضوع(*)
    لطفا موضوع پیام خود را وارد کنید.
  4. پیام(*)
    لطفا متنی برای پیام خود وارد کنید
  5. (*)

    Invalid Input