شاکله فکری و رفتار اقتصادی

رفتارهای اقتصادی مردم ناشی از ذهنیت‌ها و عقاید اقتصادی است که دارند. اگر بخواهیم در زمینۀ فکر اقتصادی، مردم را مقاوم کنیم باید جهان‌بینی اقتصاد اسلامی را برای مردم بیان کنیم. یادداشت پیش‌رو، بخشی از سخنرانی دکتر پیغامی است که به وظیفۀ روحانیت در جنگ اقتصادی، در عرصۀ فکر می‌پردازد.

چه شد که غربی‌ها متحول شدند؟

دکتر رجبی با بیان این‌که هر واقعه‌ای را باید از طریق عوامل خارجی (تحلیل مکانیستی) و عوامل داخلی (تحلیل دینامیستی) مؤثر بر آن پدیده تحلیل کرد، به تبیین عوامل مؤثر در تحول فکری غرب می‌پردازند. ایشان در تبیین خودآگاهی غرب، دوره‌های تاریخی گوناگون آن را و در پایان، دوره‌های تاریخی جهان اسلام به خصوص ایران را بررسی می‌کنند.

جایگاه هگل در فلسفۀ غرب مدرن

این نوشتار، خلاصه‌ای است از سخنرانی دکتر مرادخانی که ابتدا مفاهیم مختلفی چون ایده، عقل و طبیعت به طور کلی در فلسفۀ ایده‌آلیسم آلمانی را مورد بررسی قرار داده‌اند. همچنین در این نوشتار، به طور خاص نسبت این فلسفه‌ها با فلسفۀ کانت، رمانتیسم آلمانی، کلام مسیحی و تاریخ سنجیده شده است. در پایان هم بیشتر بحث بر روی هگل متمرکز می‌شود.

لزوم غرب شناسی از منظرهای مختلف

متن پیش رو خلاصه‌ای از جزوۀ «تاریخ سرمایه‌داری و اقتصاد غربی» که درس‌گفتارى است از آقای «دکتر هادی آجیلی» در باب مؤلفه هاى اقتصاد غربى و تأثیر آن در ایجاد تمدن غربى است.

روش‌شناسی مطالعات عاشورایی

در این نوشتار، سید علی اصغر علوی در حوزۀ مطالعات عاشورایی، روشی مبتنی بر اصول موجود استنباطی و روش تحقیقی پیشنهاد می‌دهد، روشی که شامل دو پیش‌نیاز و پنج گام عملی برای رسیدن به نتیجه است. در آخر هم از روش اجتهادی موجود در بحث‌های فقهی و فقه‌الاداره به‌طور گذرا الهام گرفته می‌شود.

اربعین؛ فرصتی برای تربیت متفاوت

در نوشتار پیش‌رو، حجت‌الاسلام علوی به بررسی تربیت متفاوت پیاده‌روی اربعین با دیگر فضاهای دینی می‌پردازد. وی معتقد است برای رسیدن به درجات عالی باید از دین‌داری حداقلی گریخت.

تلفن: 021-66485850      ایمیل: info@sadidisu.ir
logo-samandehi

ارسال پيام و شکایات

تماس با ما
  1. نام(*)
    لطفا نام خود را وارد کنید
  2. پست الکترونیک(*)
    لطفا پست الکترونیک خود را وارد کنید
  3. موضوع(*)
    لطفا موضوع پیام خود را وارد کنید.
  4. پیام(*)
    لطفا متنی برای پیام خود وارد کنید
  5. (*)

    Invalid Input